SEO – Keresőoptimalizálás

Szerző: Optimalizáló - Dátum: - Kategória: Keresőoptimalizálás

A SEO azaz keresőoptimalizáláshoz, először meg kell értenünk a Google-t, hogy  mért kapunk büntetést és, miért is csinál mindig újabb és újabb algoritmus frissítéseket.

Google keresőoptimalizálás SEO

A Google megértése keresőoptimalizálás szempontjából:

Szerintem ha Google szabályzatából indulunk ki szinte mindent megérthetünk, de sajnos szinte lehetetlen betartani ha előréb szeretnénk jutni: A Google szabályzata kimondja, hogy semmit se tegyél annak érdekében, hogy előrébb juss a keresőben, csak az legyen a cél, hogy felhasználóbarát weboldalt készíts és mindent azért tegyél, hogy a látogatóid elégedettek legyenek és jobb felhasználói élményt nyújts nekik. Szerintem ezt már a Google sem gondolja komolyan, de a lényeg leszűrhető belőle a Google nem azokat az oldalakat szeretné első helyre tenni akik a linképítésben jobbak vagy csak több pénzt szánnak rá mint a többiek, hanem az értékes tartalmakat tartalmazó szabályokat betartó weboldalakat. A Google szabályzatában az is benne van, hogy tilos linkért fizetni, az ilyen katalógusokat, weboldalakat és a link vásárló oldalakat is büntetéssel jutalmazza, persze csak ha kiderül (Linkkel elkövetett csalás). De mindig úgy kell gondolkoznunk, hogy  a Google ezt is tudja, vagy előbb-utóbb tudni fogja és “kikelnek a záptojások”.

A Google azért lett nagy és a legjobb kereső, mert mindig arra törekszik, hogy a legjobb weboldalakat sorolja az első találati helyekre, az elsődleges algoritmus nagyon egyszerű volt hiszen csak annyit tett a Google, ha egy weboldalra sokan hivatkoztak az jó weboldalnak számított, de ezek a hivatkozások, akkor még nem feltétlenül a linképítésből származtak, hanem az érdekes jó weboldalakról más weboldalak cikkeket írtak, és saját maguk osztották meg hiszen érdekesnek találták, tehát a Google is az első találatok közé helyezhette bátran, de természetesen ez nem tartott sokáig hiszen ha valaki készített egy igazából érdektelen weboldat és értett a linképítéshez akkor hamar az elsők között találhatta magát, így a látogatókat a Google egy érdektelen weboldalra irányította így a felhasználó elégedetlen volt és visszafordult. A Google-nek tehát az a célja, hogy releváns és jó találatokat biztosítson a látogatóinak és nem pedig az, hogy ki az ügyesebb linképítő, ezért is figyeli a visszafordulási arányt.

Visszafordulás:

Véleményem szerint jelenleg is ez a legnagyobb kulcsfontosságú mércéje a Google-nek vagyis a visszafordulási arány. Megfigyelhetjük, hogy a Google találatokra kattintva nem új oldalban nyílik meg az oldal, mikor ez sokkal egyszerűbb lenne mindenki számára hanem azonos ablakban. Ez nem véletlen, hiszen a Google így tudja mérni a visszafordulást vagyis ha rákattintasz az első találatra meglátod az oldalt és rákattintasz látod, hogy nem ez az amit keresel és a böngésződ vissza gombjára kattintasz, ha ez az arány magas egy weboldalnál akkor nem releváns az adott kulcsszóra ezért előbb utóbb a Google hátrébb fogja sorolni, ellenkező esetben pedig előrébb. Ez egy nagyon egyszerű mégis teljesen logikus mérés, hiszen ha sok embernek tetszik az első találat akkor annak ott is a helye ha pedig sok embernek nem tetszik azaz visszafordul akkor az olyan mintha negatív szavazatot kapna a látogatótól és hiába a sok backlink és keresőoptimalizálás. A visszafordulási arány mérésére tökéletes megoldást nyújt a Google Analytic, megtudjuk nézni akár egy kulcsszóra érkező látogatók visszafordulási arányát is, vagy a teljes beérkező látogatók visszafordulási arányát is. Ha eltudunk érni egy kulcsszóra átlagosan 20% visszafordulási arányt akkor biztosan számíthatunk az első helyre. Így néz ki egy régóta első helyen lévő oldal visszafordulási aránya egy kulcsszóra:

Visszafordulási arány

 

Hogyan csökkentsük oldalunk visszafordulási arányát?

A visszafordulási arányt nyomon követhetjük a Google analitika segítségével, és próbálgathatjuk a csökkentését. Véleményem szerint mindenképpen színes és feltűnő jól átlátható tartalmakkal csökkenthetjük a visszafordulást, gondoljunk bele ha keresünk egy látványosságról szóló dolgot, mondjuk Kínáról és egy olyan oldalra kattintunk ahol csak rengeteg szöveget találunk, azonnal visszafogunk fordulni, viszont ha egy olyan oldal tárul elénk ami szépen megszerkesztett képekkel teletűzdelt szövegrészekre tagolva máris megállunk és időt fogunk eltölteni rajta amit a Google szintén megfigyel, így ha vissza is fordulunk már látja a Google, hogy érdekes az oldal, de nem pontosan ezt kerestük.

Egyedi érdekes tartalom!

Talán ez a legfontosabb dolog ami szükséges a weboldalunk sikeréhez minden szempontból és sokan még mindig használják a másolást vagyis ctrl+c ctrl+v megoldást, sőt még jobb amikor az RSS-csatornákat illesztik be az oldalba a teljes tartalmat lemásolva és még csak nem is hivatkozik az adott oldalra, ezzel viszont megnehezíthetjük a Google dolgát, hiszen lehet, hogy azt az oldalt indexeli előbb amelyik “lopja” az információt hiszen az RSS-csatorna másolása teljesen automatikus. Ezért vigyáznunk kell a saját RSS csatornánkkal, nehogy abba a hibába essünk, hogy a Google azt higgye, hogy mi lopjuk a tartalmat. Érdemes a saját szövegeinkre néha rákeresni, a Google-ben, hogy lopja-e valaki és ha találunk egyezést felszólítani. A lényeg, ha saját oldalunkról van szó soha ne használjuk a másolást, mert a Google ezt látja és akár büntetést is kaphatunk érte, persze bizonyos esetekben van kivétel, mivel egy termék leírása mindig ugyan az marad, erről itt egy kis videó a Google-től ami angol nyelvű, de a feliratot olvashatjuk, érdemes megnézni:

Linképítés

A legjobb kérdés, hogy a linképítés beletartozik a keresőoptimalizálásba? Ha a Google-t kérdeznénk természetesen a válasz NEM, sokkal inkább a Linkkel elkövetett csalásnak, trükközésnek számít. A szabályzatból egy idézet amit érdemes elolvasnunk és elgondolkodnunk rajta: Egy másik hasznos kérdés: „Mennyiben segít ez a felhasználóimnak? Akkor is ezt tenném, ha nem lennének keresőmotorok? De persze linképítéssel minden keresőoptimalizáló cég foglalkozik, és szerintem kell is, hiszen a tapasztalat azt mutatja, ha nincs linképítés akkor nem is lesz találat, hiszen ki írna cikket magától egy új ismeretlen weboldalról. A lényeg, hogy okosan kell csinálni mintha nem is mi csináltuk volna. Az, hogy a linképítést nem tudja teljesen kizárni a Google azért lehetséges, mert nem tudja megkülönböztetni a linképítésből keletkezett linkeket és a normál bejegyzéseket, de amint egy új oldalra sok olyan oldalról mutat link ami nem releváns és főleg olyan oldalakról ahol nincs is olyan bejegyzés amiről ne mutatna kifele link már könnyen lebukhatunk, hiszen a Google látja, hogy az egy link katalógus és ez nem csak az új oldalaknál igaz a linképítést nem szabad túlzásba vinni, inkább legyünk türelmesek és próbáljunk minél jobb, erős és releváns link lehetőségeket találni. Részletesebben a linképítésről hamarosan egy teljes cikket olvashatsz.

Social marketing és a keresőoptimalizálás

Nagyon fontos a keresőben előréb jutáshoz a social marketing, a Google figyeli azt is, hogy egy weboldalt hányan like-oltak vagy osztottak meg a Facebook-on és hány Google+ al jutalmazták, tweetelték, stb., sajnos hazánkban ez még nem nagyon terjedt el, így főleg a facebook like-okkal szerezhetünk előnyt, ezért érdemes kitenni az oldalunkra a Like gombot keresőoptimalizálás szempontjából. A SearchMetrics cég készített egy felmérést 2013-ban, hogy hogyan reagál a Google az egyes oldalaikra különböző változtatásokra. Ilyen például a H1 H2 kiemelés, vagy a linkek száma és a Like-ok számát is, amin biztosan megfogunk most lepődni:

Keresőoptimalizálás rangsorolása

A képre kattintva kinagyíthatjuk, és láthatjuk, hogy a keresőben előréb jutáshoz sokkal fontosabb a social marketing mint a linképítés, ezt a legtöbb keresőoptimalizáló cég nem is tudja, sok céget megkerestem már, de egy se mondta, hogy Like-okat és megosztásokat esetleg Google+ okat fognak szerezni az oldalamra, hogy előrébb juthassak, pedig ez a felmérés nem hazudik és a tapasztalataim is azt mutatják, hogy sokat számít a social marketing, így a legtöbb oldalamon kint vannak a gombocskák (igaz nem szívesen, mert az oldal betöltési idejét rontják), de természetesen megosztásokat másképp is lehet szerezni, ha van egy nagy látogatottságú facebook oldalad és megosztod rajta az oldalad már az is egynek számít és ha a látogatók tovább osztják és like-olják még több jópontokat szerezhetsz és még látogatókat is, ha naponta megosztod a saját profilodon és ismerőseidet is megkéred, hogy osztogassák ezek is +pontok amiket mind lát a Google, de ha Google+ okat tudsz szerezni ismerőseid látogatóid által az még jobb, ahogy a fenti kép mutatja. A felmérésről még itt láthatsz egy képet amin összefoglalva mutatja a fontos dolgokat:

Keresőoptimalizálás felmérés

A weboldal és a szerver gyorsasága

Talán kicsit feljebb kellett volna erről írnom, hiszen a tapasztalataim azt mutatják, hogy ez talán a második legfontosabb dolog az előrejutás érdekében. A Google útmutatóban is olvashatjuk, hogy a legfontosabb a felhasználói élmény és ez elsősorban a weboldal gyorsaságát jelenti, hiszen ha lassan töltődík be a weboldal hiába a jó és szép tartalom ha meg se nézi a legtöbb ember, mert mielőtt betöltene már visszafordul. És ezzel a Google-t is feltartjuk, hiszen amikor indexeli az oldalunkat neki is lassan fog betöltődni, ezért máris hátrébb sorol. Természetesen a fő probléma ha lassú az oldalunk a a felhasználók élménye, gondolj bele mennyire idegesítő, ha egy oldal több másodpercen keresztül csak tölt, biztosan neked is volt már olyan, hogy nem bírtad kivárni és inkább visszaléptél, vagyis adtál egy negatív pontot az oldalnak a Google-nél. Ha a te oldalad is lassú és 100 látogatóból 10 türelmetlenebb és nem vár akkor már 10%-al megnöveled a visszafordulási arányt. Ezért mindenképp törekedjünk arra, hogy gyors legyen a weboldalunk. Érdemes több gépen is kipróbálni, például lassabb gépeken, mert az egyes javascriptek a processzornak akár 100%át is használhatják, így nem csak, hogy a weboldalunk lesz lassú, de akár a látogató teljes rendszerét lelassíthatjuk, vagyis mindig gondolnunk kell azokra akiknek lassú régi gépük és internetük van.

Kétféleképpen gyorsíthatjuk a weboldalunkat, vagyis két tényező okozhatja a lassúságot:

  1. Szerver oldali sebességjavítás
    Ha egy tárhelyszolgáltatónál van a weboldalunk, gyakran előfordulhat időszakos lassulás is, főleg a csúcsidőkben érdemes ellenőrizni oldalunkat 14:00-18:00 között, ha a szolgáltató miatt lassú az oldal és látványos a különbség a csúcsidő és az üresjárati idők között, akkor mindenképp vegyük fel velük a kapcsolatot és fontoljuk meg a váltást is, érdemes nem a legolcsóbb szolgáltatást választani, hiszen mindenki sok jót és szépet tud kiírni az oldalára, sajnos nekem nagyon sok rossz tapasztalatom van a tárhelyszolgáltatókkal, így ajánlani sem tudnék csak, hogy kit ne válassz.
  2. Weboldal oldali sebességjavítás
    A weboldal gyorsasága nagyon sok mindentől függ, függetlenül a szervertől. Fontos, hogy a képek optimalizáltak legyenek hiszen ezzel nagyon sok adatátviteltől spórolhatjuk meg a látogatóinkat, ugyan így lehet optimalizálni a html kódot, a css és javascript kódokat is, hiszen a sortörések és a kikommentált részek is mind byte-ok, de ennek ellenőrzésére a Google készített egy nagyon jól használható oldalt: Google pagespeed Itt leellenőrizhetjük, már meglévő oldalunk sebességét és a Google pontozással megmutatja, hogy 100 pontból mennyit ér a weboldalunk sebessége és javaslatokat tesz a hibák javítására. Ha most készíttetjük weboldalunkat érdemes megbeszélni a programozó céggel, hogy minimum hány pontot érjen el az oldalunk. Ha megnézzük az oldalt láthatjuk, hogy három pontozást láthatunk, az első a mobil-os megjelenés, nagyon fontos már egy oldalnál, hogy responsive legyen vagyis minden képernyő felbontáshoz automatikusan illeszkedjen, ha most készíttetjük weboldalunkat ezt érdemes mindenképp kérnünk, az egyik oldalam amivel nem foglalkoztam túl sokat így néz ki:
    Felhasználói élmény mobil esetében:
    felhasznaloi-elmeny
    Mobilos megjelenés pontozása:
    oldal-sebessege-mobil
    Asztali számítógépes megjelenés pontozása:
    oldal-sebessege-asztaliÉrdemes legalább egy ilyen pontozást kialkudni a programozó cégtől előre, a 100/100 elérése egyébként elég nehézkes és szerintem nem is célszerű, a Google szabályzata szerint nem a 100 pont a cél hanem a felhasználói élmény, amit a fenti eredményekkel szerintem teljesen kielégítünk, még esetleg a mobiloson kellene javítani, de például ilyet is hibának észlel ami kicsit vicces szerintem, és az adsense hirdetésekért is szokott jelezni:
    google-pagespeed-analytic

Responsive vagyis mobilos verzió

Napjainkban már szinte mindenkinek okos telefonja van és a legtöbb felhasználónak van tabletje is, amiről szinte mindenki internetezik, böngészik, tehát ezekre a felhasználókra is kell gondolni, és a Google is gondolt vagyis előnyben részesíti azokat az oldalakat amelyek mobil barátok vagyis van mobilos változata a weboldal kinézetének.

google-responsive

A responsive weboldalak teljesen alkalmazkodnak a kijelző felbontásához vagyis amikor egy kisebb felbontású kijelzőn jelenik meg teljesen átalakul úgy, hogy a felhasználó jól eltudja olvasni és könnyen tudja használni a menüket az érintőképernyő segítségével is.

Responsive keresőoptimalizálás

Könnyen kipróbálhatjuk a számítógépünkön, hogy a weboldal responsive vagy nem, próbáld ki hogy a böngésző szélességét szép lassan elkezded szűkíteni az oldalunkon, láthatod, hogy szépen átalakul minden a böngésző szélességéhez igazodva, egy bizonyos méret után átalakul a menü típusa is mobilos változatra. Ha új weboldalon gondolkozunk mindenképp fontoljuk meg a responsive megoldást és ha már meglévő weboldalunk van ami nem mobil barát akkor is érdemes elgondolkozni az oldal fejlesztésén, mert a Google meghálálja, de persze nem csak a keresőoptimalizálás miatt érdemes fejleszteni, hiszen a világon már többen interneteznek mobil készülékkel mint asztali géppel:

Mobil vs asztali internetezők 2013

HTTPS titkosítás SSL tanúsítvány és a keresőoptimalizálás

A Google 2014-ben bejelentette, hogy elősegíti a rangsorolást az SSL tanúsítvánnyal rendelkező oldalakkal szemben. A Google ezt is a mi és a felhasználók élménye érdekében teszi, mégpedig azért, hogy biztonságos internet kapcsolattal netezhessünk.  Ha normál weboldalakat nézünk ami http:// -el kezdődik akkor könnyen ellophatják jelszavainkat vagy ha weboldalunkon kint van egy reklám könnyen lecserélhetik a sajátjukra, ez történhet egy szállodának a saját routerén keresztül, vagy egy nyilvános internet kapcsolaton, de ha megnézzük egy webodlal erésének a trace rout-ját akor láthatjuk, hogy hány ponton keresztül jutunk el a weboldalhoz, ezek közül a pontok közül csak egy legyen rosszindulatú és már nem vagyunk biztonságban , a https esetében ez nem lehetséges hiszen a hálózaton egy kódolt kapcsolaton keresztül kommunikál a böngészőnk a weboldallal, ha megfigyeltük a bankoknál, gmail, facebook, esetében mindig https://-el kezdődik az oldal címe, és láthatunk egy kis zöld lakatot google-https ami azt jelzi, hogy biztonságos kapcsolaton keresztül nézzük a weboldalt, ha erre a kis lakatra rákattintunk megnézhetjük a weboldal tanúsítványát is, ezt úgy kell elképzelnünk mint a domain okiratát ami egy meghatározott ideig érvényes aztán meg kell hosszabbítani, vannak egyszerű tanúsítványok, és vannak olyanok ahol leellenőrzik a domain tulajdonosát vagy a domaint használó céget.

Google tanusítvány

Számunkra a lényeg a biztonságos kapcsolat és, hogy a Google pozitívan értékeli ha van az oldalunknak tanúsítványa. Lehetne tanúsítvány nélkül is https-el ellátott weboldalunk, de ilyenkor a legtöbb böngésző figyelmeztet, hogy az oldalnak nincs tanúsítványa vagy lejárt, ettől a legtöbb ember megijed és visszafordul pedig ez sokkal jobb mint a http változat, hiszen ott se tanúsítvány se kódolt kapcsolat. https tanúsítvány nélkül

Weboldal elemzések

Sok ingyenes és fizetős weboldalt és programot találhatunk amivel ellenőrizhetjük weboldalunk olyan részeit amit másképpen nehezen tudnánk. Vannak weboldalak akik kifejezetten arra specializálódtak, hogy mindenféle információt tudasson velünk keresőoptimalizálási szempontokból a weboldalunkról ilyen weboldal például woorank.com Egy nagyon összetett elemzést kaphatunk a weboldalunkról és a nagy része teljesen ingyenes ami egy alap felhasználónak teljesen tökéletes, egy órában egy elemzés engedélyezett.
woorank

Az elemzésben sok fontos információt láthatunk és kapunk egy értékelést is a weboldalunkról, láthatjuk a fejlécek számát és, hogy melyikből mennyi és, hogy mi is az (h1, h2, h3), láthatjuk a kulcsszavak sűrűségét is, amiből eldönthetjük, hogy jó-e vagy hiányoznak azok a kulcsszavak a szövegből amire szeretnénk optimalizálni. Láthatjuk a törött linkeket vagyis a hibás oldalakat, a Google által indexelt oldalak számát, a külső és belső hivatkozásokat, sokszor észre sem vesszük, de rejtet hivatkozások vannak elrejtve az oldalunkon ezt itt láthatjuk:

Hivatkozások woorank

Megmutatja, hogyan néz ki a weboldalunk mobiltelefonon és tableten. Megmutatja az oldalunk betöltési idejét, ami szintén nagyon fontos és sebesség javítási tippeket is kapunk. És amit már fentebb írtam, a social marketing sikeréről is kaphatunk egy kis betekintést:

social-woorank

Természetesen ezen kívül még sok hasonló analitikát készíthetünk egyéb weboldalakon az oldalunkról, de a lehető legtöbb információt itt megkapjuk, amiből már kitudunk indulni, hogy min kellene javítani. A későbbiekben még visszatérünk a többi elemzésre is.

 

A keresőoptimalizálásról fontos tartalmak:

Ezeket érdemes mindenképp elolvasnunk ha saját magunk szeretnénk belefogni weboldalunk optimalizálásába, vagy ha új weboldalunkat szeretnénk elkészíttetni sokat tanulhatunk belőle és érdemes ezeket megbeszélni a weboldalkészítő céggel, hogy ne utólag keljen még egy weboldal árát ráköltenünk a weboldalunk keresőbaráttá tételére. Csak magyar nyelvű oldalakat osztok meg veletek, hiszen angol nyelvűből rengeteg jót találhattok.

  • Talán a legfontosabb a Google keresőoptimalizálási tanácsai: Szüksége van keresőoptimalizálásra?
  • Igaz a fenti linkről eljuthatunk ide is, de szeretném külön kiemelni az útmutató webmestereknek Google szabályzatát, ha új weboldalt szeretnénk készíttetni mindenképp érdemes elolvasnunk és ezek alapján felépíteni az oldalt, ha pedig már megvan az oldalunk érdemes átgondolni az oldal optimalizálását is amiről később még egy részletes cikket olvashatsz.
  • A Wikipédia oldalán is fontos és hasznos dolgokat olvashatsz a keresőoptimalizálásról.

Keresőoptimalizáló cégek

Ahogyan a Google oldalán is olvashatjuk jól meg kell fontolnunk, hogy melyik keresőoptimalizálással foglalkozó céget választjuk és érdemes kikérni tőlük a tervet is, hogy mit fognak csinálni, bár szerintem a legtöbbnél mind tudjuk csak a linképítéssel fognak foglalkozni. Ha már oldal elemzésről is szóesik az már egy jó pont, bár a legtöbb esetben ez nagyon macerás és nagy munka lehet, hiszen lehet, hogy az egész oldal átprogramozásáról lesz szó főleg az egyedi programozású oldalaknál, ha esetleg wordpress vagy más cms-ről van szó pár pluginnal komponenssel meg a template apróbb módosításával meg lehet oldani a legtöbb olyan dolgot ami már elvárás egy weboldalnál keresőoptimalizálás szempontjából. Hamarosan készítek egy kategóriát amibe a keresőoptimalizáló cégeket fogom beletenni egyesével, azért, hogy akár véleményt, tapasztalatokat is írhassatok az adott cégről, és akár be is küldhettek keresőoptimalizáló céget ha még nem lenne fent, de szívesen megírnátok a véleményeteket róla.

 

Hozzászólás beküldése

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.